Isten országa hasonlít a tengerbe kivetett hálóhoz – Ablonczy Zsolt
Textus: Mt 13,47-48 Isten országa hasonlít a tengerbe kivetett hálóhoz
Contextus: Lk 5, 10/b; Zsolt 2,8; 2Tim 1,14.
Aa Máté 13-ban leírt, Jézus Krisztus által elmondott hét példázat van az Isten országáról. Az Úr Jézus többféle összehasonlítással világítja meg egy-egy sajátosságát annak az országnak, amelynek Ő a felkent királya. A példázatok elsősorban róla magáról, szerény megjelenése ellenére is valós kincseiről, erejéről és szeretetéről szólnak.
- (magvető) Az első példázatban azt világítja meg, hogy az Isten országáról szóló örömhírnek, gazdag termést ígérő magvai akkor érik el a céljukat, ha az igehallgatók szíve, mint a jó föld, befogadja a mennyei üzenetet.
- (a szántóföld konkolya) A második példázatban egy rossz szándékú, a magvetésbe titkon gaz magvakat juttató ellenség tevékenységét tárja fel.
- (mustármag) A harmadik példázatban nyilvánvalóvá teszi, hogy bár jelentéktelennek látszik, mégis mindennél nagyobbra nő Isten országa, hogy védelmet találjanak benne a hozzá fordulók.
4.) (kovász) A negyedik példázat a formáló erő titokzatos munkájára hívja fel a figyelmet, amely teljesen átalakítja az Isten országát befogadót.
- (talált kincs) Az ötödikben jelzi, hogy egy addig ismeretlen, minden más tulajdonánál nagyobb értékre találhat a hétköznapi küszködő az egyszer-csak felfedezett Isten országában.
- (kereskedő) A hatodikban elmondja, hogy Ő, mint az igazgyöngy kereskedő, keresi, és mindennél, még az életénél is drágábbnak tartja megtalált követőit.
- (gyalom) A hetedik példázat pedig az Ő nagy, gyűjtő munkájáról ad hírt hallgatóinak.
A példázatokkal Jézus Krisztus megmutatja szándékait, felfedi az ellenség munkáját és feltárja azt a célt, amit a benne hitre jutó megtalálhat.
A mai csendesnapunkon a hetedik példázat üzenetét adja elénk az ige, amelyben az Ő nagy megmentő, gyűjtő munkájáról, küldetéséről hallunk. (HK 54. és 83. kf)
a.) Megtudhatjuk a példázatból, hogy a teremtő Isten az ő kegyelmes szeretetét, nem automatikus üdvözítéssel, nem is minden emberre ható kényszerítéssel, hanem az evangélium meghirdetésével kívánja megoldani. Az a háló tehát, amelyet a történelem egészében kivetett nem más, mint az evangélium hirdetése, amely mentő segítségként érkezett meg hozzánk, hogy beleakadva éljük át a megtartatást. A mennyei terv az, hogy még mielőtt az elemek felbomlanak és a végső pusztulás bekövetkezne mentse ki életünket a pusztulás kárhozatából.
Megtudhatjuk azt is, hogy ebbe a kivetett hálóba be kell kerülni az üdvösség reménységéért. A hálót nem véletlenszerűen, hanem üdvözítő tervének rendje szerint, mindig a maga idejében, az általa kiválasztott helyen veti ki, mert ez a halász még azt is tudja, hogy éppen hol bolyonganak a kiválasztottjai.
A halászháló tulajdonképpen nem más, mint igehirdetés. Az igehirdetés által omlanak ránk a háló kötelékei, megérintenek, megfognak, átölelnek, észre sem vesszük, és már benn vagyunk. Talán magyarázatot sem tudunk adni a halász velünk kapcsolatos szándékának, de amikor beleakadunk, megtelik a szánk kacagással, szívünk békességgel és boldogan nyugtázzuk, hogy a kegyelem ránk talált.
-Vajon mi hogyan kerültünk a hálóba? (Keresztség? Csatlakozás? Megtérés? Sodródás?)
-Mit gondolunk arról, hogy bekerültünk a hálóba? (Kiváltság? Teher?)
b.) A példázat arra is rámutat, hogy a nagy gyűjtő hálóba sokféle hal került. A hálóba került halak mind védelem alatt vannak. Ha széttekintünk, akár a történelem általunk belátható folyamataiba, akár a kortársak gyülekezeteibe, kiderül a sokféleség. A szívben gyökeret vert bizalom, ha igaz, ezer színű liturgiával, sokféle kegyesség gyakorlással adja oda magát az oltalomra és a szolgálatra. Ebből a példázatból nem, de tudjuk, hogy a hálón kívüliek háborúban vannak a bent lévőkkel (materializmus, ateizmus, Istent tagadói és a más, nem keresztyén vallások, mint az iszlám, hinduizmus vagy buddhizmus Krisztust elutasító hívei), mégis, a hálón kívüliek által ejtett sebek meg sem közelítik a hálón belüli véres leszámolások borzalmait és veszteségeit. Ez, a hálón beüli ellenséges állapot mutatja leginkább azt, hogy vannak jók és hitványak a befogottakon belül. A hitványak sorsáról sem hallgat Urunk a példázatban, mert azt mondja, hogy azokat a partra vonáskor kihányták a halászok.
Meg kell értenünk, hogy a hitványság nem a sokféleségben van, még akkor sem ha a hitvallások különbözőségében lehetnek tévtanításra mutató elemek, amelyek eltérítik az igaz hittől a híveket s ezért azt nem lehet szó nélkül hagyni ezeket (Pál apostol, reformátorok). A hitványság igazi jellemzője az a másság, ami az igahallgatás alatti szívbeli ellenállásban van. Ez az engedetlenség a kegyelmi kínálat el nem fogadása. Hitványnak minősül, aki nem hívő léte ellenére a hívők közé vegyül, s megátalkodottan, rejtve, ellene áll az evangéliumnak. Ám a halászat gazdája türelemmel vár a válogatással míg a hálót partra nem vonják. Türelme ugyanazt mutatja, amit az ellenség által vetett konkolynál mondott szava; hagyjátok! Bizonnyal Ő tudja miért, de mi azt kell, hogy figyelembe vegyük, hogy a hitványnak minősülőt csak a végén hányják ki. Ezért a kihalászottak között folytatandó „bel-misszió” arra irányul, hogy hirdessük a megtérést azoknak, akik úgy egyháztagok, hogy nem lettek hívők.
Mindennek vége: elvetés vagy megtartás, reménységben élünk. Jn 3,16.
c.) Életem meghatározó igeszakasza lett 1965 pünkösd ünnepén az az ige amit most lekciónak olvastam fel; a Genezáret tavi csodálatos halfogás története. Simon Péter miközben megsemmisülve állt a nem remélt, de mindent megtöltő gazdag halászat láttán, hallhatta az Úr Jézus szavait: „Ne félj, mostantól fogva embereket fogsz!” (Lk 5,10b) Az egyszerű halászembert az Úr bevonja a maga nagy halászatába, s hozzá hasonlóan megszámlálhatatlan munkást a történelemben, engem is.